Core Web Vitals en jouw positie in Google

Gebruikerservaring van je website

Hoe hoog jij met je website in Google staat is afhankelijk van een flink aantal rankingfactoren. Met de Page Experience heeft Google nu een nieuwe rankingfactor geïntroduceerd. Deze algoritme-update meet de gebruikerservaring. 

Core Web Vitals. Wat zijn dat?

SEO simpel uitgelegd: wordt jouw website gewaardeerd door jouw bezoekers, dan krijg je die waardering ook van Google. Wat kort samengevat wellicht, maar in deze samenvatting komen veel dingen samen.

Alles voor je bezoeker

De basis van je website moet zijn dat je het doet voor je bezoeker. Dus alles moet bijdragen aan een zo goed mogelijke gebruikerservaring. Met de Cor Web Vitals maakt Google de gebruikerservaring op jouw webpagina’s meetbaar. Drie concrete elementen wegen nu mee voor jouw positie in de zoekresultaten. Het zijn niet ‘gewoon’ Web Vitals, maar Core Web Vitals. Het geeft aan dat ze dus echt belangrijk zijn.

De elementen van Core Web Vitals:

  • Laadsnelheid van de eerste echt bruikbare content
  • Het moment waarop de bezoeker een actie kan uitvoeren op jouw website
  • Verschuivingen op je webpagina die het gebruik lastig maken

Op deze tool van Google kun je heel eenvoudig kijken hoe jouw website op de Core Web Vitals scoort.

Laadsnelheid van je webpagina

Snel, sneller, snelst. We zijn als mensen ongeduldig. Daarom is de rij bij de Mac Donalds misschien wel zo lang. Ook jouw webpagina moet snel beschikbaar zijn. Google vindt het goed als dat binnen 2,5 seconden gebeurt. Tot 4 seconden krijg je al de melding ‘Needs Improvement’ en vanaf 4 seconden zit je in het rode vlak met de melding ‘Poor’. Je hebt zelf vast ook wel eens een pagina ongeduldig weggeklikt als het laden te lang duurde. Deze rankingfactor wordt door Google Largest Contentful Paint (LCP) genoemd.

Laadsnelheid van je website

Wil je perse afbeeldingen of video gebruiken op je website en zijn dat zware bestanden, zet ze dan onder de vouw op jouw website. 

Wat is de laadtijd van mijn website?

Er zijn veel gratis tools beschikbaar om je de laadtijd van je site eenvoudig te testen. Ik maak zelf ook graag gebruik van GT Metrix en natuurlijk van Google Page Speed.

Hoe snel kan een bezoeker tot actie overgaan?

Je bezoeker zit met een muis in de hand of met zijn vinger op het glas om te klikken. Gemeten in milliseconden klikt hij op een button, een link of gewoon naar een andere pagina. Wachten is zo 2020. Wie iets wil doen op je site, wil dat snel doen. Hier heb je zelf niet zoveel invloed op. Maar het loont wel de moeite om kritisch te kijken naar de snelheid van jouw hosting. Hoe sneller de webserver, hoe sneller jouw website is. Scoor je hier laag, ga dan hierover het gesprek eens aan met je hostingpartij. Google noemt deze rankingfactor First Input Delay (FID).

Maar hoe krijg je die bezoeker in actie?

Met verdraaid goeie teksten natuurlijk! Een tekstschrijversbureau met gedegen kennis van de werking van het brein. Want daar in die bovenkamer van je bezoeker moet natuurlijk wel het licht gaan schijnen. Daar moet de knop op AAN staan. Indirect levert dit wel een bijdrage aan zoekmachineoptimalisatie. Ons geheime wapen is M. Die M. staat voor Madelon. Madelon is psycholoog en expert in onbewust gedrag.

Gedragspsychologie

Verschuivingen op je webpagina

Soms schuiven webpagina’s heen en weer tijdens het gebruik van die pagina. Dat is soms het geval als de content varieert in afmetingen. Het formaat van verschillende teksten verschilt bijvoorbeeld. Dat levert een zekere frustratie op bij de bezoeker. Dus kijk hier ook even kritisch naar. Vooral op je mobiele devices. Vaak loont het de moeite om op je website bepaalde elementen niet te vertonen bij mobiele weergave. Google noemt deze rankingfactor Cumulatieve Layout Shift (CLS).

Wordt vervolgd

Google is constant in beweging, ja een open deur. Maar die deur staat in ieder geval wagenwijd open als het gaat om deze update van Google. Dus zeker een goede reden om dit onderwerp in de gaten te blijven houden de komende tijd. En ook een goede reden om aan de slag te gaan met jouw Core Web Vitals.